Den første session, jeg var til på SXSW i Austin var med Gary Vaynerchuck – en af USA’s mest indflydelsesrige personer. Jeg måtte se GaryVee af tre årsager:

  1. Vi har på IBA længe brugt Gary Vaynerchuks videoblog The Wine Library som et tidligt eksempel på content marketing.
  2. Gary Vaynerchuk er bare one of a kind og har sin egen helt særlige måde at formidle på. Gary er en oplevelse i sig selv.
  3. Gary Vaynerchuk har lige udgivet en ny bog inden for mit fagområde med titlen Jab, Jab, Jab, Right Hook: How to Sell Your Story in a Noisy Social World

Gary indledte SXSW 2014 med denne anklage: You’re all takers! Og ja, Gary har ret, vi er alle gode til at tage, men knap så gode til at give. Hans budskab var selvfølgelig, at vi skal blive bedre til at give, dele ud og vise andre opmærksomhed. Men det var han ikke den eneste, der sagde, og jeg kan konkludere, at endnu en tendens i indholdet på SXSW var denne:

# 3 Giv til verden

Gary Vaynerchuk på SXSW 2014

Pay attention!

Gary Vaynerchuk har sin egen stemme, og jeg er ærlig talt lidt i tvivl om, hvorvidt han selv er i stand til at rette sin opmærksomhed mod andre mennesker i ret lang tid af gangen. Men ikke desto mindre er hans budskab rigtigt og fanger i den grad tiden lige nu og hele content marketing-tankegangen. Jeg plejer at sige til mine studerende, at content marketing er at smile til verden (og verden smiler til dig …).

For selv om giv til verden-tendensen ikke er ny, så er den ny for mange virksomheder, som stadig kommunikerer inden for et gammeldags kommunikationsparadigme. Verden har forandret sig, og både mennesker og virksomheder får meget mere igen, når de retter opmærksomheden væk fra sig selv og slår lyttelapperne ud. Og hvis du tvivler, så prøv det lige en gang. Det er nærmest en naturlov!

Giv til verden og få tifold igen

Del din viden, din kunst, din indsigt, dine how to’s …

En af de sessions, jeg deltog i, havde overskriften Content Changes Everything: Even How We Shop, hvor bl.a. Mollie Chen fra Birchbox talte. Hun fortalte om Birchbox’ arbejde med content, og hvordan deres content strategi former nye relationer med kunderne. Birchbox skaber autentisk indhold med en høj kvalitet, der tager udgangspunkt i værdien for kunderne, og derfor i langt højere grad resonerer med kunderne på et emotionelt og personligt plan.

Og det betaler sig! Deres målinger viser bl.a.:

  • Content forbrugere repræsenterer 20 % af omsætningen i shoppen.
  • Content får brugerne til at købe mere, og content-forbrugerne har en købsordreværdi, der ligger 25 % højere end dem, der ikke læser content.
  • Den organiske trafik til Birchbox Magazine og Guide er blevet mellem 8 – 12 % højere om måneden.
  • Content repræsenterer 20 % af den totale trafik

Udover et større salg, skaber Birchbox’ content en større brand awareness og styrker relationerne til kunderne.

Giv til verden, vær kreativ og hav fokus på proces og fordybelse

Her en uges tid efter SXSW er jeg stadig helt høj over og inspireret af de mange input fra Austin. Men de tre vigtigste ting, jeg tog med hjem i bagagen er uden tvivl de tre hovedtendenser, jeg opsnappede:

#1 Kreativitet

#2 Processen

#3 Giv til verden

Havde jeg valgt at gå til andre oplæg, eller havde jeg kigget på konferencen helt overordnet kan det være, at jeg var nået frem til et andet billede. Men det er sådan set underordnet, for hovedsagen er, at jeg tager noget med hjem derfra, som jeg kan bruge i både mit arbejdsliv og i mit personlige liv (som vist endda er lidt sammenblandet).

Nu skal det bare omsættes …

Det vil jeg bl.a. gøre via min undervisning i akademifaget Online Kommunikation og i min nye content-uddannelse Web Content Designer på IBA. Jeg glæder mig!

 


Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>