SXSW Interactive 2014 var inspirerende, overvældende og horisontudvidende. Jeg gik til en bred vifte af book readings, paneldebatter, keynotes og oplæg, og en del af dem lå uden for mit fagområde (digital kommunikation og content), så jeg kunne udvide mit vidensfelt.

På trods af variationen var der dog nogle emner og tendenser, der gik igen på tværs. Jeg vil give dig de tre hovedtendenser, som jeg spottede til South by South West i år i tre indlæg. Her får du den første:

# 1 Kreativitet

SXSW 2014 havde fokus på kreativitet

Der var et stort fokus på kreativitet på SXSW, og en af hovedpointerne var, at den mest efterspurgte kompetence i fremtiden vil være kreativitet. Det leder jo ganske naturligt til, at kreativitet bliver et populært emne at forholde sig til. De oplæg jeg var til, havde hver deres perspektiv på kreativitet.

En kreativ kultur skaber eudaimonia

Eudaimonia er i etikken defineret som lykkeprincippet og betyder, at det gode i livet er lykken. Og det er netop den kreative proces, der fremkalder denne lykke, var budskabet fra kreativitetsevangelisten, Denise Jacobs. Hun talte om kreativitet på to niveauer:

  • Det personlige niveau
  • Det sociale niveau

Hun opfordrede alle til at pleje sin kreative gnist og trække det bedste ud af sig selv. Det skaber glæde på det personlige plan og betterness på arbejdspladsen og på det sociale niveau.

Fokus på kreativitet handler om at være self-ful, og self-fulness transformerer sig til self-lessness, fordi man bliver glad og dermed opnår energi til at hjælpe andre. I følge Denise Jacobs er vi alle master creators, så alle har muligheden for at opnå eudaimonia, hvis vi plejer vores kreative kraft.

Maker-kultur

En anden indgangsvinkel på kreativitet var et nedslag på den maker-kultur, som er opstået og som stortrives lige nu. På USA’s største maker faire kommer der ca. 120.000 besøgende og kigger på almindelige menneskers opfindelser. Her finder man indbegrebet af kreativitet og DIY-kultur lige nu, og man kan tale om, at der er gang i en maker movement, som er ved at ændre hele mentaliteten i marketingverdenen. Marketingfolk er vant til at kunne kontrollere alting, men maker-kulturen vender op og ned på den tankegang og betyder, at marketing-folk er nødt til at lytte til the makers – de kreative mennesker, som sætter dagsordenen i dag.

Adam Savage fra MythBusters på Discovery Channel kaldte tiden lige nu for The Maker Age, og koblede videnskab og kunst ved at sige, at den videnskabelige metode er en kreativ proces. Savage er selv en stor kreativ kraft og har bl.a. medvirket til at skabe The Matrix Reloaded og Star Wars Episode 2.

Branstorming som et kreativt element

Vær kreativ og få succes

Weirdo over dem alle, Michael Lazerow, havde fokus på at man skal være weird – defineret som at man skal være sit eget kreative selv, for dem der er weird klarer sig bedre end dem, der er “normale” eller konforme. Han talte om The Normalization Complex, og at vi tenderer til at følge “de andre”. Vi skal følge os selv og dermed outsmarte de andre.

Den anerkendte fotograf Chase Jarvis bakkede op omkring dette synspunkt og sagde bl.a., at det i dag er mere risikabelt at blive på den traditionelle sti end at bryde ud og gå sin egen kreative vej. Han har bl.a. lavet et online kreativt learning-site, hvor de fleste kurser er gratis. Sitet hedder creativelive.com, og sørg for at tjekke det ud, for der er en hel del spændende online uddannelser. Jarvis gav 10 gode og konkrete råd til, hvordan man kan nurse sit kreative selv, hvoraf et af dem handlede om at vise den kreative proces frem: Show your work og i øvrigt skabe noget kreativt hver eneste dag, om det så bare er et billede på iPhone’n.

Show Your Work var samme budskab fra Austin Kleon, som pointerede, at kunstnere ikke bare skal skabe et produkt, men skal vise deres kreative proces frem, fordi den er menneskelig og skaber relationer. På den måde får kunstnere lettere ved at nå ud til publikum og få opbygget en følgerskare.

Kreativitet løser problemer

Chase Jarvis’ indledte sin session med at erklære, at kreativitet er den ting, der løser alle problemer. Som eksempel fortalte han historien om den kreative udvikling af en lille pille, som renser det mudrede sø- eller flod-vand i Afrika. Ved at putte pillen i vandet, falder al skidtet til bunden og kan derefter sies ud gennem et klæde. Forurenet vand er en af de primære årsager til høj dødelighed i Afrika, så pillen er i sandhed en kreativ opfindelse, der løser problemer.

Og vi har det alle i os. Kreativitet starter med ingenting og ender med et eller andet. Det, der blot er en forestilling til at begynde med, bliver til viden, som kan bruges til noget. John Cleese sagde: “Creativity is not a talent, it’s a way of acting”, og det indfanger meget godt det samlede budskab fra de forskellige indlægsholdere på SXSW: Kreativitet er en nødvendighed og en handlings- og arbejdsmåde, som vi må nurse og udvikle på.

Jeg har besluttet mig til, at jeg vil lave mindst én kreativ ting hver dag, og så må jeg sige, at de der maker faires trækker gevaldigt i mig. Jeg bliver nødt til at lokke min familie med til sådan et i den nærmeste fremtid. Og hvis det lykkes mig, skal jeg nok rapportere derfra.

Er du kreativ hver dag eller har du en plan for, hvordan du kan få mere kreativitet ind i dit liv?

Mit SXSW bagde

 


5 thoughts on “Det bedste fra SXSW Interactive 2014 – del 1

  1. Spændende læsning, Trine. Tak fordi du deler.

    Måske der var grobund for et Makers Fair i Danmark. Der er i hvert fald en meget stor DYI bloggingsfære – så deltagerne skulle nok komme.

    Ser frem til del 2 :-) .

    • Hej Brian

      Mange tak. Ja, det kunne være enormt spændende med maker faires i Danmark også. Jeg ved, at der allerede er en del rundt omkring i Europa. Jeg tror, at du har helt ret i, at kulturen er der i blogosfæren, men jeg er ikke klar over, om den også er der udenfor. Men det bliver spændende at se, om maker-kulturen ikke vokser hastigt frem her i den nære fremtid.

      Mange hilsner Trine

  2. Pingback: Brug din iPhone kreativt med et Olloclip macro-objektiv | Trine Ellegaard

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>