Gode webtekster – tekster til hjemmesider – opstår, når webskribenten forstår, hvordan internettet hænger sammen koblet med brugeradfærden. Når vi skriver, kan vi nemlig godt komme til at glemme alt dette i begejstring over vores egne tekster.

Hyperteksten er et netværk

Webtekster er hypertekster. Det vil sige, at skribenten i princippet ikke ved, hvordan læseren læser teksten.

Ukendt er:

  • hvordan læseren kommer ind i teksten
  • hvordan læseren navigerer rundt i teksten
  • hvilken tekst, der har ledt læseren frem til teksten
  • hvor meget af teksten, læseren rent faktisk læser
  • i hvilken rækkefølge tekstelementerne læses (hvis de overhovedet læses)
  • hvor læseren fortsætter hen efter teksten og dermed knytter den sammen med

Alt dette er ukendte faktorer (og jo, der er Google Analytics og usability-tests, men indsamlede data giver ikke nødvendigvis et klart og forståeligt billede af, hvordan læseren agerer på en hjemmeside), og dem er man nødt til at tage højde for, når man skriver til nettet.

Hypertekster er fragmenter

Hyperteksten er tekstfragmenter

Hyperteksten eksisterer ikke i sig selv, men udelukkende i forbindelse med andre hypertekster. En hypertekst er et fragment, som bliver til en helhed, når den sættes sammen med andre fragmenter, og det betyder, at læseren skaber sin egen fortælling.

Man har ind i mellem prøvet at mime hyperteksten i litteraturen (Svend Åge Madsen: Dage med Diam eller livet om natten, hvor læseren hele tiden bliver stillet overfor et valg, og jeg kan også huske bøger fra min tidlige ungdom, hvor jeg i slutningen af hver kapitel skulle vælge for hovedpersonen – jeg nærmest var hovedpersonen), for også her at gøre læseren aktiv og derfor mere involveret.

Pointen er, at hyperteksten skabes af læseren, og at afsenderen ingen kontrol har over, hvordan læseren får stykket hyperteksten sammen. Det er selvfølgelig ikke rart, når man arbejder med kommunikation og markedsføring, for der vil man jo gerne have kontrol. Selv i dag tror mange virksomheder, at deres kunder læser de tekster, de skriver på deres hjemmesider i fuld længde og i den rækkefølge, de har valgt at placere deres informationer. Men der tror de fejl!

 

Forstå hyperteksten som en del af et netværk

Hyperteksten skal skrives med netværkstanken for øje. Brugeradfærden er kort ridset op: Fragmenteret læsning, zappen rundt og utålmodighed. Hjælp læseren med at navigere og skabe sin egen fortælling ved at:

  • skrive i chunks – små, korte, letindtagelige tekstbidder på maks. 3 – 5 linjer
  • skrive, så hver tekstbid kan læses uafhængigt af de andre
  • hjælpe læseren med et finde en god rejsevej ved at indsætte links relevante steder (med gode ankertekster)
  • skrive de vigtigste informationer øverst: På siden, i hver tekstbid og først i hver linje
  • bruge et nøgleord i hver tekst, som matcher emnet og din læsers søgning

Følger du disse retningslinjer, som tager højde for brugeradfærd og medie, skriver du webtekster, som læserne bliver glade for at besøge. Og glade læsere er glade kunder. Glade kunder er salg i butikken.


Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>