B2B og B2C er døde termer. Inden for content marketing anvender vi ikke længere de klassiske marketingbegreber business to business og business to consumer, men kommunikerer i stedet ud fra paradigmet menneske til menneske: People to people.

P2P er nemlig den nye måde at tænke kommunikation på og er samtidig hele essensen i content marketing-tankegangen.

P2P marketing

Tal som et menneske til et andet menneske

P2P handler i virkeligheden om at tænke som mennesker, når vi kommunikerer. Det vil sige, at vi ikke tænker os selv som virksomhed og vores kunder som en målgruppe (selv om vi selvfølgelig kalder dem begge dele). Vi ER disse begreber, det skal der ikke være nogen tvivl om, men pointen er, at hvis vi tænker i b2b eller b2c, så benytter vi os af en salgstankegang, mens vi bruger en content-tankegang, når vi tænker i P2P.

Hvad er forskellen, tænker du måske? Forskellen er flere, og derfor ridser jeg her op, hvad der for mig at se ligger under hver tankegang:

En virksomhed med en salgstankegang (b2b/b2c):

  • har fokus på produkt, ydelse eller brand i kommunikationen
  • tænker altid kommunikationen i, hvordan der kan skabes salg
  • prøver at fange brugerens opmærksomhed
  • er en virksomhed, der tænker mest på sig selv og sit budskab
  • benytter sig af monolog
  • glemmer at lytte
  • tænker i påvirkning

En virksomhed med en content-tankegang:

  • har fokus på brugeren og brugerens behov
  • tænker i, hvordan der kan kommunikeres på brugerens præmisser
  • forsøger altid at give brugeren opmærksomhed
  • tænker på værdien for modtageren
  • sætter dialogen højest
  • lytter
  • tænker i relationer

P2P

Markedsføring kan ikke længere inddeles i B2B eller B2C

Salg og content overlapper selvfølgelig i de fleste tilfælde hinanden og kan i virkeligheden ikke tænkes i kasser på denne måde, men det handler altså i sin essens om selve mindsettet. Og her er det let at få øje på, om en virksomhed tænker i de gamle (døde) begreber eller i menneske til menneske-kommunikation.

Derfor giver det heller ikke længere mening at tænke sin markedsføring i disse begreber. B2B-virksomheder kan lære rigtig meget af B2C-virksomheders måde at kommunikere på – og omvendt. Lige som vi i sin tid indså, at vi i virkeligheden ikke kunne adskille intern og ekstern kommunikation, så er vi i dag nødt til at samle disse markedsføringsbegreber i ét: P2P.

Tænk på din kunde som en ven

Hvornår gider dine venner lytte til dig? Når du har noget interessant at fortælle, noget viden at dele eller når du kan fortælle en sjov historie. De gider ikke lytte til dig, hvis du prøver at prakke dem noget på, og de gider ikke lytte, hvis du kun taler om dig selv.

Den lettest tilgængelige måde at arbejde med P2P på er nok at tænke på dine kunder som dine venner. Dine venner er levende mennesker, og først når du rigtig kender dem, ved du, hvordan du skal snakke med dem.


A little more about Trine Ellegaard...


Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>