Scoop.it er et fremragende content curation værktøj, der giver dig mulighed for at kuratere indhold inden for små nicheområder i et dynamisk online magasin. Hvis du drømmer om at blive redaktør af dit eget digitale magasin, ja så kan drømmen gå i opfyldelse med Scoop.it. Men hvad er det nu content curation er?

Scoop.it er et content curation værktøj

Content curation

Content curation handler om at samle indhold på nettet og organisere det som en kurator på et museum. På den måde bliver forskelligt indhold sat sammen i en ny sammenhæng, der giver mening for målgruppen.

Et vigtigt element i content curation er at berige indholdet med kuratorens egen tekst. Det kan være et nyt perspektiv på indholdet eller en holdning til, hvorfor indholdet er godt eller skidt. Når indholdet er blevet beriget, publiceres det indsamlede content på ny.

Scoop.it er en visuel publiceringsplatform

Scoop.it er en digital platform, hvor du laver dit eget publiceringssted inddelt i topics. Pointen er her, at du vælger et emne, som du har en passion for og en viden omkring – det kan være et forretningsområde eller et fagområde, hvor du har en særlig indsigt og viden at bidrage med, og som gør dig i stand til at vælge ud og kuratere. Allervigtigst er det selvfølgelig, at det er et område, som interesserer andre.

Når du skal kuratere, er det vigtigt at tænke i nicheområder. Pas på med at skabe for store emneområder, men tænk i stedet som en kurator på et museum. Når vi ser en museumsudstilling, forventer vi en skarp og fokuseret udvælgelse – det gør dine læsere også. Hellere skabe flere topics og have mulighed for at gøre indholdet og værdien af det tydeligere og mere markant.

På Scoop.it har du mulighed for at lave op til 5 topics i gratis-versionen. Vil du have flere topics skal du betale for det. Det er en af ulemperne ved denne platform, for du risikerer let at blive stemplet som “gratist” af brugerne, hvis du kun har 5 topics.

Sådan bruger du Scoop.it:

  • Du samler content – både fra egne sider, på nettet og fra sociale medier
  • Du kan også re-scoope andres indhold på platformen
  • Du sammensætter indholdet i topics og tilføjer din egen tekst
  • Du kan altid redigere dine scoops
  • Du kan efterfølgende dele dine topics
  • Du har mulighed for at skabe dit eget nyhedsbrev på baggrund af din kuratering
  • Du kan embedde på din blog eller dit website (business version)

Scoop.it har gode værktøjer

Hvad kan du bruge Scoop.it til?

#1 DEMONSTRER DIN EKSPERTISE

Scoop.it er en effektiv og tillidsvækkende måde at demonstrere din ekspertise inden for et bestemt område. På Scoop.it finder man i dag nicheområder inden for stort set alle emner: Violiner, street art, social media og meget mere.

#2 SOM HUB FOR DIT CONTENT

Platformen er også yderst velegnet som hub for dit eget originale content. Det vil sige, at du kan nøjes med at kuratere dit eget indhold fra alle dine andre platforme – hjemmeside, blog, sociale meder – og på denne måde samle og sortere dit indhold for dine brugere, så det i højere grad bliver skræddersyet i forhold til deres interesseområder. Samtidigt gør du processen med at finde relevant indhold lettere for dine brugere og på denne måde, skaber du værdi.

#3 SKAB TRAFIK

En anden klar fordel ved at bruge denne publiceringsplatform er, at du skaber trafik til dine andre platforme, og det gælder jo om inden for content marketing at få platforme, medier og indhold til at spille sammen.Scoop.it kan hjælpe dig med at skabe en online tilstedeværelse og give dig et effektiv medie til at nå dine målgrupper.


A little more about Trine Ellegaard...


2 thoughts on “Scoop.it – et genialt content curation værktøj

  1. Hey Trine

    SUPER smart – Scoop.it!

    Nu har jeg kun været ganske kort på sitet og “lure” – kan det sammenlignes med Pinterest? Blot tekstindhold i stedet for billeder?

    Mathilde

    • Hej Mathilde

      Ja, det er ganske smart med Scoop.it. Jeg synes godt, at det kan sammenlignes med Pinterest – og så differentierer de alligevel.

      Pinterest kan man på sammen måde se som en content curation platform, hvor pinners arbejder i nicher og samler content inden for deres interesse/ekspertise- områder. Pinterest er blot visuel (og får langt flere point i lækkerhed). Men Pinterest er også en direkte salgskanal – især i USA, og så synes jeg personligt, at Pinterest har et visuelt storytelling-element i sig, som jeg ikke finder på samme måde på Scoop-it.

      Pinterest bruger jeg som bruger rigtig meget til at samle inspiration, mens jeg bruger Scoop.it til at samle direkte viden. Alene det synes jeg fortæller lidt om forskellen, selv om de uden tvivl kan sammenlignes.

      Scoop.it har både tekst og billede, og på Pinterest ser vi jo, at der kommer mere og mere tekst på + #s. Tja, nogle gange er forskellene ikke så store på det funktionelle plan, men er alligevel store på oplevelsesplanet.

      Men håber, du har mod på at prøve scoop.it ud :-)

      /Trine

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>