Vi har altid en intention, når vi skriver. Og som oftest er intentionen, at vi vil have vores modtager til at reagere. På den ene eller anden måde. Skriver jeg et takkekort, forsøger jeg ubevidst at få modtageren til at føle sig godt tilpas over at have givet mig noget. Jeg forsøger også at give et positivt billede af mig selv som en dannet person, der husker at takke, og som en person, der plejer sine sociale relationer og synes andre mennesker er vigtige.

Tekstens intention

Når vi skriver kommercielle tekster har vi også en intention og den ligger egentligt ikke så langt fra det at skrive et takkekort. For også her forsøger vi at få modtageren til at reagere og ofte med det formål at få modtageren til at føle sig godt tilpas og samtidigt få vedkommende til at tænke positivt om afsenderen. Nede under det hele drejer det sig jo om salg. Sådan er det.

Litteratur skaber erkendelse

Indholdet skal forstås i følelser og tanker

Så, hvordan sælger vi bedst, når vi skal sælge via skrift? Det gør vi, når vi skriver på en måde, der skaber billeder hos modtageren. Et billede er ikke nødvendigvis visuelt i denne forstand. Og derfor har det heller intet at gøre med læringsstile og om modtageren er visuelt orienteret. At skabe billeder hos modtageren handler om at skrive på en måde, så budskabet i teksten kan omsættes til en tankeforestilling, en følelse, en forståelse eller et billede (det kan godt være visuelt).

Du skal nå modtagerens højre hjernehalvdel

Vi formår først at skabe en tankeforestilling, når vi via skriften når helt frem til modtagerens højre hjernehalvdel. Det er den kreative hjernehalvdel; her, hvor vores fantasi sidder og her, hvor vi danner vores forestillingsbilleder.

Venstre hjernehalvdel er analytisk og vurderende. Det er den, vi læser teksten rent symbolsk med. Det vil sige, at venstre hjernehalvdel forstår sproget og kan afkode det symbolsk, men det er højre hjernehalvdel, der forstår indholdet og omdanner det læste til billeder og tanker.

De fleste har med garanti prøvet at læse et tekststykke uden at kunne genkalde sig, hvad der stod. Det er netop et udtryk for, at teksten ikke er nået over i højre hjernehalvdel og derfor ikke er blevet omsat – selv om vi har læst den med vores venstre hjernehalvdel.

Litteraturen skaber billeder

Tænk dit budskab i billeder

Men hvordan skaber vi billeder i en tekst? Et godt trick, når du skal skrive er at tænke over, hvordan du ville formidle dit indhold, hvis du ikke måtte sige det direkte.

Hvis jeg fx skulle fortælle noget om skrivekunst, så kunne jeg formidle det således, at kunsten at skrive er et stort åbent hav af muligheder, hvor skribenten skal styre et sejlskib på vilde bølger, der hele tiden kan kaste skibet i nye retninger. Håndværket i skrivekunsten består i at tage kontrollen over skibet som en kaptajn, der ved ,hvordan han skal læse et kort og sætte sine sejl, så han kan sno sig uden om de store bølger og behændigt nå frem til destinationen.

Men det er selvfølgelig ikke kun vigtigt at nå frem. Sejlturen skal være en uforglemmelig oplevelse, som gør indtryk på passagererne og efterlader dem med en ny forståelse af verden, fordi de har set noget eller følt noget, som de ikke ville have set og følt, hvis ikke de havde været på denne tur.

Jeg påstår ikke, at budskabet nødvendigvis vil have en længerevarende effekt, men jeg vil æde min gamle hat på, at det vil nå ind.

Skrivekunst er at skabe billeder

En god tekst beriger modtageren

En god tekst kan man derfor argumentere for, gør noget godt hos modtageren. Den beriger modtageren, fordi den får modtageren til at føle, forstå, se noget for sig, og fordi den fremkalder tanker, associationer og reflektioner hos modtageren. Men den beriger også modtageren rent neurologisk set, fordi den skaber forbindelse mellem de to hjernehalvdele og får dem til at samarbejde.

Det er jo i virkeligheden også et fremragende argument for, at vi skal læse skønlitteratur (som indeholder mange billeder), fordi vi simpelthen bliver klogere og får en mere velfungerende hjerne. Kan man finde et bedre argument? Det skulle måske lige være, at litteratur kan være ren nydelse.


A little more about Trine Ellegaard...


Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>