Der er forskel på, hvordan man som brand fortæller sin historie. I dag skelner vi mellem det, vi kunne kalde storytelling brands og storydoing brands. Storytelling brands fortæller primært deres historie via annoncer, reklamer og betalt PR, mens storydoing brands skaber deres fortælling gennem direkte handling. Med andre ord:

Et storydoing brand ER sin egen fortælling.

Storydoing brands er fremtiden

Hvad kendetegner et storydoing brand?

#1 Et storydoing brand har først og fremmest en kernefortælling, der gennemsyrer hele virksomheden. Man kan sige, at virksomheden ER denne fortælling, fordi virksomheden bruger den som organiserende princip i hele organisationen. Det gælder i forhold til udvikling, nye produkter, samarbejde plus selvfølgelig al virksomhedens kommunikation.

#2 Derudover er det kendetegnende for et storydoing brand, at det har defineret et højere formål med virksomheden, som er ikke-kommercielt. Udover ambitioner om salg og omsætning, har virksomheden altså en mere idealistisk ambition, som oftest ligger i retning af at hjælpe andre mennesker, forbedre livet for de dårligt stillede eller skabe positive forandringer for miljø og klima. Ja, i det hele taget redde verden og gøre livet bedre for andre.

#3 Virksomhedens kernefortælling og den idealistiske ambition smelter sammen og forstås og implementeres af hele virksomheden fra top til bund. Her taler vi virkelig om, at værdier og handling hænger sammen.

#4 Kernefortællingen bruges til at skabe handling i hele virksomheden.

#5 Virksomheden fokuserer på nogle få, men stærke og tydelige handlinger, som skaber forandringer.

#6 Kunder og brugere engagerer sig i, identificerer sig med og deltager i virksomhedens fortælling.

Storydoing brands performer bedre end storytelling brands

Målt på økonomiske data, på brandets sociale profil og på markedsføringskroner er der ingen tvivl om, at storydoing brands “gør det” bedre end deres konkurrerende storytelling brands. De tjener flere penge, de skaber et større socialt engagement, og de bruger færre penge på medier. Samtidigt er der noget, der tyder på, at virksomhedsværdien vokser betydeligt hurtigere end hos de konkurrenter, der sammenlignes med.

Storydoing brands skaber flere sociale mentions

Kilde: storydoing.com

 

Eksempler på storydoing brands

Mit yndlingseksempel på et storydoing brand er brillevirksomheden Warby Parker med base i New York, der har bygget deres fortælling op på beatgenerationens litteratur. Med udgangspunkt i Jack Kerouacs berømte roman On the Road, handler deres kernefortælling om at se, udforske og opleve verden. Få øjnene op for noget nyt. Det er jo en terminologi som hænger godt sammen med at designe og skabe briller, der prismæssigt skal være tilgængelige for alle.

Den idealistiske ambition er at give alle mulighed for at se, og derfor har de bygget salget op omkring buy one, give one, som betyder, at hver gang en kunde køber et par briller, giver Warby Parker et par briller til en person i den tredje verden, som har brug for dem.

Deres kernefortælling kommer til udtryk i alt, hvad de gør og i al deres kommunikation. Og det er en virksomhed, der kommunikerer meget. Bl.a. har de en blog; og nej, de blogger ikke om briller, men om bøger selvfølgelig, for deres ambition er jo at åbne folks øjne og hjælpe dem til at se noget nyt, som kan gøre deres verden større. Lige en ambition efter mit hoved. Det er kernefortælling, som er let at identificere sig med som kunde, og derfor spiller de også i høj grad på identitetsøkonomien.

Også IBM, Apple, Starbucks, American Express og flyselskabet JetBlue er virksomheder, som man ville kalde storydoing brands.

Brand, der gør deres fortælling

Storydoing og content marketing ligger ikke langt fra hinanden

Der er mange aspekter af storydoing brands, som kan sammenlignes direkte med content marketing, og jeg ser storydoing som en udvikling, der ligger tæt op ad content marketing-tankegangen. Jeg er ikke i tvivl om, at vi i fremtiden kommer til at se meget mere til denne måde at kommunikere på som brand, og mon ikke der vil ske en større sammensmeltning på et tidspunkt?

Er du interesseret i storydoing, kan du læse meget mere på Storydoing.com.

 


A little more about Trine Ellegaard...


6 thoughts on “Storydoing brands ER deres fortælling

  1. Trine – du er for sej. Det var lige hvad jeg havde brug for til at bringe denne debat ind i udviklingen af Kolding Kommunes vision.
    Har tænkt på, om ikke vi skal finde et par timer i det nye år, hvor vi i Designsekretariatet mødes med jer/dig. Så kan vi lære jer alt om, hvordan man kører designprocesser i verdensklasse og give jer en masse praksiseksempler.
    Til gengæld kan I fortælle alt det nyeste inden for branding og udvikling af et brand der holder for en hel kommune.

  2. Spændende. Havde ikke hørt udtrykket storydoing før, men det giver så absolut mening. Jeg kan selv se et par eksempler på gode storydoing firmaer i min nærhed. Og det er netop dem, der inspirerer andre. Fordi de gør hvad de gør, fordi de mener det og kan lide det, ikke kun for at tjene penge.
    Tak for indsigt!

    • Hej Malene

      TAK! Og dejligt at høre, at det er noget, du kan bruge. Det kunne være meget, meget interessant at dele viden – lad os snakkes nærmere ved om det.

      Kh Trine

    • Hej Christine

      Ja, det er vildt spændende, og det bedste er jo, når man kan se det udført i praksis og genkende det ved virksomheder, man kender. Og så kan man bare se hele forskellen. Jeg tror på, at det er virksomheder som er i stand til at tænke i storydoing, der overlever fremtiden, netop fordi de, som du siger, gør hvad de gør, fordi de mener det og ikke kun for at tjene penge.

      Tak for dine tanker og input :-)

      Kh Trine

  3. Hej Trine,

    Spændende indlæg! :) Jeg vil spørge dig, hvilken litteratur du har læst om storydoing? Jeg har svært ved at finde noget brugbart. Håber du kan hjælpe! :)

    DBH. Sacha

    • Hej Sacha

      Tak for det – og undskyld jeg har overset din kommentar. Jeg har faktisk ikke læst noget decideret litteratur om story doing, og jeg tvivler på, at du finder noget. Jeg ville pløje internettet igennem, men story doing er jo et forholdsvist nyt begreb, så det er ikke sikkert, du finder så meget. Men held og lykke med det.

      Mange hilsner Trine

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>